Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Nordic Aero Expo 2014

Den 12 och 13 juli var det världpremiär för Nordic Aero Expo – nordens första flygmässa! Platsen var Eslövs flygplats, som på senare år verkligen har visat framfötterna som ett flygcentrum för sydligaste Sverige. Platsen är väl vald – närheten till både Danmark och Tyskland gör att man har möjlighet att locka både besökare och utställare från grannländerna.

22 utställare hade lockats att komma till expon. Det var en bra blandning av företag som vände sig till den flygande besökaren i första hand. Det fanns något för alla men om något stack ut mer, åtminstone ekonomiskt, så var det nog Beechcraft som hade flugit upp en Bonanza G36, med fabrikspilot. Även Cirrus bidrog med ett flygplan som sällan syns i svenska flygklubbar, en GTS-version av SR22an. Härliga flygplan, men smakar det så kostar det. Tyvärr lär de nog inte bli klubbflygplan i det närmaste här i landet.

Cirrus SR22

Svenska Östflyg hade en rejäl utställning med sig, med både en Stemme S6 motorseglare och en Diamond DA42 TwinStar. S6:an väckte mycket intresse, som lillebror till S10 med infällbar propeller är det ett vackert flygplan med imponerande teknologi, bland annat solcellerna som driver elektronik då motorn är avstängd. S6:an har sedan synts flitigt på träffar runt om i landet.

Både Piper och Cessna saknades bland utställarna men Lennart Arvidsson, en av de båda initiativtagarna till expon tillsammans med Sten Svensson, är ganska säker på att de kommer att synas på nästa upplaga. ”Expon är inriktad på den flygande publiken, och flera utställare har berättat att det är just denna typ av evenemang som man är intresserad av” säger Lennart. ”Tanken var att skapa en plats för flygare att komma i kontakt med nya flygplan och tillverkare, och för tillverkare att visa upp sina produkter för flygkunniga besökare. Något sådant har inte funnits i de nordiska länderna tidigare”.

Breezer

Lennarts företag Nordic Light Aviation är agentur för ett ganska stort antal tillverkare av UL- och LSA-flygplan. I stort sett alla dessa företag, samt flera andra utan svensk agentur, var ämnade att delta i expon men några blev förhindrade i sista stund, på grund av väder och andra omständigheter. Antalet UL-flygplan som visades upp var ändå stort. Tyska Breezer Aircraft kom med tre exemplar av sina modeller. B400 som flyger i UL-klassen i Tyskland men är något för tung för de strikta svenska UL-reglerna, samt B600 som är en LSA för PPL-piloter. Breezern är en helmetall-maskin som tillverkas i sin helhet i fabriken i Bredstedt i norra Tyskland. Flygplanet är en traditionell lågvingad maskin med hög markfrigång som borde kunna vara ett bra alternativ till Eurostar/Sportstar som blir allt vanligare i svenska flygklubbar. Breezer har nått stor populäritet i Tyskland då man erbjuder flygklubbar ett leasingavtal på ett år vilket ger möjlighet för en flygklubb att nyttja flygplanet och sedan lämna tillbaka det till tillverkaren. Kanske kan det vara något för svenska klubbar också – tillverkaren säger sig kunna möta de svenska viktkraven. Motorn är som vanligt Rotax 912 UL eller ULS.

VL3

Många hade nog sett fram mot att se Tarragon från Lettland men det var ett av företagen som fick förhinder. Istället kunde man se tjeckiska VL3 Evolution som representerades i en rejäl monter med tre flygplan. Det var agenten från Belgien som satsade stort och nog är det ett imponerande flygplan, både att se på marken och i luften. Man hävdar att flygplanet är världens snabbaste side-by-side UL-flygplan, och modellen med infällbara ställ kan nog leva upp till det. Prestandan är helt i klass med Shark. En nackdel med så ”slimmade” flygplan är däremot platsen inuti, är man över 185 cm lång så får man huka sig för att inte sitta med huvudet mot canopyn vilket givetvis inte är bekvämt i längden. Även VL3, framförallt med infällbara ställ, är i nuvarande konfigurationer för tung för svenska regler och vår marknad är troligen för liten för att tillverkarna ska vilja göra avsteg i konstruktionen. I många andra europeiska länder har man infört andra beräkningsgrunder för tomvikt i UL-klassen och det vore givetvis önskvärt att vi i Sverige kunde få samma förhållanden, men med rådande inställning från Transportstyrelsen är det nog långt kvar till dess.

Gemensamt för samtliga UL-maskiner är att de är utrustade med intressanta digitala instrument. Det finns en mängd flyg- och motorinstrument i kombination som följer samma spår som Dynon Avionics och ger möjlighet att utrusta flygplanen på ett sätt som för bara några år sedan bara var möjligt för militärflygplan. Oblò EFIS från Flybox är bara ett exempel på en liten integrerad enhet som ger dig både horisont, gyro, fart och höjd och inbyggd GPS-positionering i ett instrument stort som en fartmätare.

För den som är på jakt efter UL-flygplan med flygtillstånd i Sverige fanns det givetvis också godbitar. CFT Trading som säljer Evektors Eurostar och Sportstar fanns på plats, och Nordic Light Aviation visade upp den Viper SD4 som Eslövs UL-flygklubb använder. Vipern är en snygg lågvingad metallmaskin som har alla förutsättningar att ta marknadsandelar i flygklubbarna. För PPL-klubbar går den givetvis att få i CS/LSA-version.

Nu var det inte bara flygplan som fanns på plats. Svenska Hangar 11-29 sålde pilotutrustning och från Tyskland kom Sandelving Aviation Supply som är den europeiska versionen av Aircraft Spruce. Deras mässerbjudande med gratis katalog och flygmotorolja till rejält rabatterat pris lockade många. FFK fanns på plats men av någon anledning lyste de flesta andra svenska organisationer och återförsäljare med sin frånvaro, man kan bara fråga sig varför.

Mässan pågick under lördag och söndag. Lördagen bjöd på fint väder men söndagen var regnig och det satte spår i besökarantalet. Många passade säkert på att åka till Fly n’ Ride på Ljungbyhed på lördagen och skulle gått på mässan på söndagen men vädret avskräckte. Ändå var arrangörerna nöjda, och framförallt var utställarna nöjda med att publiken var av det mer insatta slaget. Det borgar för att nästa upplaga av mässan blir ännu bättre, och vi flygare kan se fram emot en ännu bättre mässa nästa år!

Publicerad: 10 februari, 2015 av Hans Pålsson
Senast ändrad: 20 mars, 2015 av Hans Pålsson