”Som en motorväg bara för dig utan hastighetsbegränsningar”

Publicerad: 6 november, 2018 av Maria Winkler

Johan Litens flyger mer än 150 timmar per år i sitt arbete. Att få kombinera sitt intresse med nytta är en dröm för många. Johan har jobbat hårt för att nå den drömmen och det är en historia som än så länge bara börjat.

Bild: Privat

Johan började flyga redan som 15 åring, då med segelflyg i Borlänge, detta efter att ha växt upp i en familj där intresse för flyg är väldigt stort men ingen som riktigt tagit steget till att börja flyga. Men han hade en dröm precis som många andra om att kunna flyga, en dröm som är lika stor idag som då. När man pratar med Johan får man direkt den känslan av att han är väldigt driven och motiverad. Detta får man bekräftat ju mer man hör honom prata. Han är väldigt påläst och insatt i allt som har med flyg att göra både högt och lågt, flygsäkerhet, miljö, kostnader och ny teknik.

Han kompletterade sedan sitt segelflygcertifikat med att ta ett motorflygsegelcertifikat TMG, han var då fortfarande med i Borlänge flygklubb som köpte in ett UL EV97 Eurostar som gjorde att Johan fick upp ögonen för motorflyg, han tog ett cert även för detta och började åka på navigeringsflygningar. När han förstod att resetiden mellan Borlänge och Gävle minskade från en och en halvtimme bilväg till 40 minuter flygvägen så började tankarna snurra. Johan som börjat arbeta med sin far och hade möten och uppdrag runt om i Sverige började förstå att de 7000 – 8000 mil han satt i bil per år kunde räknas ner till ungefär 1 och en halv månad i per år i bil om man räknar i arbetsveckor. En tid som man kunde minska avseendevärt om han flög mellan sina uppdrag istället.

Detta började med att han hyrde Borlänges UL flygplan för att ta sig till möten. Kostnaden per mil var lägre än milersättningen för bil, även bränsleförbrukningen så det var inget stort beslut att börja flyga

När livet sedan tog honom till Stockholm tog han ett PPL cert och köpte andelar i en PA 28 Warrior och tog även mörkerbehörighet. Allt för att kunna fortsätta utveckla båda sitt eget flygande men framförallt för allt för att han förstod värdet av att flyga i arbetet så alla certifikat han tog vart hela tiden en fortutbildning för att underlätta arbetet i företaget. Att hela tiden kunna ta sig från plats A till plats B på bästa möjliga sätt. Det var nu som tjänsteflygandet satte fart på riktigt men det var helt beroende av visuellt flygväder.

Nu var även företaget med på detta och Johan tog instrumentbehörighet och två motorbehörighet och företaget köpte in sitt första egna plan, en Piper Seneca V. Johan vittnar om en ”wow” upplevelse, en snabb egen maskin där man inte behövde anpassa sig efter andras tider.

Bild: privat
Företaget har idag 150 stycken anställda och har kunder i stort sätt alla tätorter i Sverige, och även verksamhet i övriga Norden. Detta skapade ett stort behov av bra transportmedel och efter att ha spenderat allt för många veckor i bilen förstod Johan att om han flög dessa sträckor kunde totaltiden minska något avseendevärt.

Friheten i tanken

Att använda sig av flygningen i tjänsten har många fördelar enligt Johan, friheten framförallt. Man kan bestämma sitt eget schema på ett helt annat sätt, man blir så oberoende av andra. Men den största friheten som han nämner är friheten i tanken. Johan beskriver detta väldigt inlevelsefullt och förklarar att redan innan han började flyga i tjänsten kunde han  transportera sig dit som behövdes, och alla dessa transportmöjligheter finns kvar men flygningen har gett honom en ännu större möjlighet att ta sig dit ”tjänsten kallar” inom en arbetsdag. Med frihet i tanken menar han då att han kan vara nästan var han vill i Norden inom några timmar, det är en stor fördel för företaget.
Men som med allt finns det såklart svårigheter med det mesta och flygning är ju väderberoende och Johan har jobbat på att detta ska vara så litet problem som möjligt genom att ta instrumentbehörighet och flyga kapabla flygplan men såklart finns det väder som gör att flygning inte är möjligt.

Flygsäkerhet och struktur är A och O

För att flygningen ska vara smidig och inte ta tid men fortfarande vara säkert så är struktur allt. Det ska vara bra planering, man ska vara fokuserad, ha bra verktyg att arbeta med som hangarplatser och tillförlitliga flygmaskiner. Flygsäkerheten är något som Johan hela tiden håller sig uppdaterad på och menar på att det är otroligt viktigt att man tar sig tiden att ta rätt certifikat för det syftet man har. Att man använder sig av en tillförlitlig maskin och ser till att hålla sig fokuserad på det man ska göra.

”Släcker ner orten från kartan”

Jag kunde inte låta bli att fråga Johan om hur det är när kommuner bestämmer sig för att lägga ner flygplatser och flygfält och hans spontana svar var först att det inte påverkar honom för att dit han ska inom Norden dit tar han sig oavsett. Men sen började han omformulera sig, och förklarar att när en kommun lägger ner ett flygfält eller flygplats så kollar inte företag likt Johans på att etablera sig i dessa trakter i samma utsträckning som om de skulle ha ett tillgängligt flygfält i närheten. Detta ger ju i slutändan konsekvenser för kommunen.

– ”lägger man ner en flygplats eller ett flygfält släcker man ner orten från i alla fall min karta”

Google karta på en del av de destinationer Johan flyger till i jobbet.

Miljö

Att miljöfrågor kan komma på tal när man pratar om tjänsteflygning är svår att komma ifrån, men Johan tar ämnet med stor seriositet. Han menar att man som person får lägga sig på en nivå som man själv anser är rimlig. Man får själv stå för sina val och även motivera dom. För hans personliga del tänker han på vilka maskiner som flygs i tjänsten och i dagsläget har de bytt flygplan till Cirrus SR22 som drar betydligt mindre bränsle än företagets föregångare. Han framhåller att man inte ska resa om det inte är väl motiverat, att många möten kan genomföras via videosamtal. Johan hoppas även på att forskningen går framåt inom ämnet biobränsle, och jag får uppfattningen av att det är hans personliga viktiga åsikt om hur man ska göra flyget mer miljösmart.

Nästa steg – Helikopter

I framtiden ser Johan att tjänsteflygandet kommer att öka ännu mer för hans del, från ca 150 timmar per år till 200 timmar Just nu är de väldigt nöjda med sin SR22 men självklart kommer de att fortsätta att modernisera för att bibehålla flygsäkerhet och hålla låg risk för eventuella åldersrelaterade tekniska problem. Han har även nyligen tagit helikoptercertifikat och hoppas på ännu lite mer helikopterflygning och att de ska öka hans framkomlighet ännu lite till särskilt i privatflygandet.

Bild: Privat 2
Johan flyger även privat ca 60 timmar per år, både med vänner och med familj. Hans son på 18 månader är redan uppe i ca 50 flygtimmar.

Johans handfasta tips till aspirerande tjänsteflygare.

Det går utmärkt att tjänsteflyga med ett helt vanligt UL eller klubbflygplan. Genom att alltid ha ett ”getöga” efter solar på SHMI´s långtidsprognos kan man som helt vanlig VFR-dag flygare utföra väldigt mycket nytta utan att bekosta sig diverse omfattande behörigheter och kostsamma flygplan.

Tricket är att vara en väderopportunist, att när man ser solar på prognosen oavsett årstid bokar man flygplanet (om man inte har ett eget) och bokar in ärendet man vill eller har behov av att utföra. Blir prognosen sämre bokar man om eller beslutar sig för att ta bilen etc. i god tid innan. Att fastna borta pga. dåligt väder eller längs vägen är bara besvär, jag har bara behövt flytta fram en hemresa några få gånger. Nyckeln är att låta prognosen av vackert/gynnsamt väder styra när du ska ha dina tjänsteresor, Inte låta kalendern styra.

OM ändå kalendern ska styra vilket ibland är fallet kan man ha grundalternativet klart, tex en avbokningsbar biljett alltså flyger man själv om vädret tillåter.   

Att ta kontroll över sin kalender är dessutom en av de mest stressreducerande metoderna och tips som finns inom arbetslivet. Säg nej till bokningar en eller flera månader framåt som är på andra sidan landet.

OM det inte går att genomföra via Skype får den eller det du ska besöka klara av (kundmöte eller kaffe hos mormor spelar ingen roll) att man hör av sig några dagar innan och frågar, ”går det bra att jag kommer nu på onsdag? Det skulle passa mig väldigt bra”.

 

Kontakt

Besöksadress

Gustavslundsvägen 137, 5tr i Alvik

Postadress

Gustavslundsvägen 137, 5tr
SE-167 51  Bromma

Telefon: 08-764 60 90

E-post: info@ksak.se
(både till KSAK och M-KSAK)

Bankgiro

KSAK 724-9196
M-KSAK 5814-2654

Plusgiro

KSAK 5 55 70-6
M-KSAK 645 88 11-4

 


Login för KSAK/M

Outlook
Sharepoint

Login Besiktningsman