Nya lättnader – Tillgodoräknande av UL-tid för SEP/TMG samt Annex I i flygutbildning

Publicerad: 22 mars, 2020 av Niklas Larsson

Artikeln har nu uppdaterats eftersom tillgodoräknandet av flygtid från UL även verkar gälla PPL.

Tidigare i veckan publicerade EASA några väldigt efterlängtade AMCn(Acceptable Means of Compliance). Dessa används för att hjälpa oss att tolka reglerna som ibland kan vara fåordiga.

En riktig spännande, och faktiskt något oväntad, nyhet är att vi nu kan tillgodoräkna sig flygtid från UL när vi ska förlänga våra SEP- och TMG-behörigheter. Det är en väldigt positiv utveckling för många klubbar som redan idag har en blandad flotta eller de som funderar på att ta steget åt det hållet. UL är ett utmärkt sätt att hålla kostnaderna nere utan att kompromissa med flygglädjen.
Sedan gammalt gäller också det motsatta att man kan räkna flygtid i “LAPL-flygplan” för att förlänga sin UL-behörighet.

Så om du har ett LAPL, PPL, CPL eller ATPL med behörigheterna SEP(land), SEP(sea) eller TMG så kan du använda flygtid i UL för att förlänga dem.

För några månader skrev vi även om möjligheten att använda Annex I-flygplan för flygutbildning. Den regeln har nu också fått ett AMC vilket underlättar processen men det fortfarande finns en viss osäkerhet. Transportstyrelsen har hållit en låg profil i frågan hittills men nu hoppas att vi på att kunna komma framåt i den här frågan också.

Länkar:
Explanatory note(bakgrundstext till vilka ändringar man gjort och varför)
Nytt AMC för Part-FCL
Nytt AMC för Part-DTO