Sociala medier
För att göra detta så tydligt som möjligt så delar vi upp detta i generationer och börjar med den yngsta. Vill även återigen påpeka att detta är grov generalisering av de olika generationerna och det krävs att man testar sig fram för att hitta rätt kanal för att nå både sina medlemmar men också framtida piloter.
Målgruppen 1996-2010
Denna generation kallas för ”den digitala generationen” de är födda in i den digitala världen och har i princip vuxit upp med smartphones, laptops och plattor.
För att marknadsföra sig och nå ut till denna generation är det inte en underdrift att ni får kämpa lite extra för att få deras uppmärksamhet. Deras digitala uppväxt har gjort dem i stort sätt immuna mot informationsbrus. Det är därför viktigt att hålla sig kort, relevant och autentiskt för att göra störst inverkan. Ju mer intryck per sekund, desto bättre! Ditt budskap och innehåll ska gärna vara interaktivt och visuellt snyggt också. Videobaserat innehåll är därför ett bra sätt att nå dem på, men de lyssnar sällan med ljud så textning är att föredra.
Personer upp till 25 år använder i största grad Snapchat, Youtube och Instagram. Facebook har i denna generation minskat enligt 2018 års undersökning om svenskar och internet.
Vi rekommenderar starkt att varje flygklubb öppnar om ett Instagramkonto om man inte har ett sen innan. Det är enkelt och går snabbt att bara publicera en bild om vad som händer på ens flygfält. Här gäller det också att sprida sina bilder till de som är intresserade med hjälp av relevanta hashtags (#). Se också till att följa personer som ni vill nå ut till.
Man kan också via Instagram göra riktad marknadsföring till just den gruppen man vill nå. Säg att ni ska ha en prova på dag på ert flygfält och vill att fler ungdomar ska komma och testa. Gör en snygg bild, skriv en lockande text och marknadsför sedan bilden för en valfri summa (denna kan vara i stort sätt hur låg eller hur hög man vill). När man marknadsför via Facebook och Instagram så kan man välja exakt vilka åldrar man vill rikta sig emot, vilka intressen dessa ska och vart i världen eller landet de befinner sig. Detta gör att man på ett enkelt sätt kan välja sin målgrupp både åldersmässigt men framförallt att man också bara når personer i rätt del av landet, precis som om man gör en annons i lokaltidningen.
Även Youtube som bra att använda sig av men där krävs ganska mycket mer arbeta. Då det enbart handlar om att skapa bra filmer som fångar deras uppmärksamhet.
Målgruppen 1977-1995
Denna generation anses vara den som har störst inflytande på sociala medier. Hos denna grupp är det fortfarande Facebook som är favoritmediet speciellt från 35 år och uppåt. Under 35 så är det både Instagram och Facebook.
Det som främst skiljer denna grupp mot den något yngre gruppen är att de allt som ofta har väldigt starka åsikter och är inte rädda för att säga vad de tycker.
Här kan man också rikta information i marknadsföringssyfte men då är Facebook att rekommendera när de kommer till just sociala medier. De vill också söka mer information och gärna så mycket och tydlig som möjligt. Därför blir flygklubbens hemsida en väldigt viktig plattform att arbeta med.
Målgruppen 1965-1976
Denna generation ses i sociala medier som den glömda generationen men är den som kan hjälpa en med spridningen allra mest. Denna generation är nämligen den som delar allra flest inlägg på Facebook och använder Youtube i en väldigt hög grad för att lära sig saker.