Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Intressanta nyheter från andra sidan Atlanten

Publicerad: 9 oktober, 2018 av Maria Winkler

LSA-klassen motsvarar i stora drag vårt svenska UL-flyg och har i viss mån varit ett riktmärke i arbetet med UL 600 kg. Det var därför en rejäl skräll när AvWeb igår publicerade en text där man citerar FAA-källor om att myndigheten planerar att höja viktgränsen för LSA från 600 kg till mer än 1600 kg.

Den stora nyheten i detta är kanske inte den presumtiva möjligheten att flyga tunga 2-sits flygplan utan snarare att det skulle ge en möjlighet till enklare tillverkningsförfarande för tillverkare av normalklassflygplan, om man kunde använda ASTM-regler för certifiering istället för den omständliga processen med FAA-certifiering, något som Sverige med Europa också har fått en viss öppning för i EASAs nya regler. Det skulle kunna leda till normalklassade flygplan får en betydligt enklare väg från idé till färdigt flygplan, och därmed en ordentlig reducerad prislapp.

Med hälsningar från kansliet
Hans Pålsson