Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Premiär för lärarlyftet

Publicerad: 5 november, 2018 av Maria Winkler

Det är en fin helg i november när åtta stycken av KSAK´s UL lärare är på plats på Västerås/Hässlö Flygplats för att delta i ett lärarlyft i sidvindslandning och navigering i kontrollerad luft och prova på IMC. KSAK beviljades ett extraanslag för att arbeta med flygsäkerhetshöjande åtgärder. Då togs beslutet att arbeta med just sidvindslandning där haveristatistiken visar att det finns en utvecklingspotential i att lära ut hur man gör, och vad man inte ska göra vid landning och sena omdrag när det blåser på tvärs. Det ska även fokuseras på hur man förbättrar utbildningen när det kommer till dåligt väder och navigation.

Lördagen började med teori tillsammans med skolchef Håkan Ahlström och Chefsinstruktör Kjell Nordström. Man diskuterade flygning i dåligt väder, sidvind och navigation. Alla är aktiva i diskussioner och det är ett engagerat gäng som är samlat i Hässlö Flygförenings klubbhus denna fina novemberdag. Det diskuteras digitala verktyg och hur en utbildning bör läggas upp.

Det märks att sådana här diskussioner är viktiga, det delas en hel del viktig erfarenhet och argumenteras flitigt om huruvida man ska använda digitala verktyg eller karta och kompass. Det är en riktig vattendelare i detta klassrum likaväl som det är ute på flygklubbarna.

Mats Börjesson, en av deltagarna men även instruktör på helgens kurs tar ordet och förklarar eftermiddagens övningar. Kartor delas ut och färdplaneringen startar för helgens navigeringsflygning. Kartorna förbereds noggrant och det diskuteras höjder och kontrollzoner.

Efter en god lunch är det dags för de praktiska övningarna som kommer ske i fyra olika flygplan som tagits med till kursen av deltagarna. Det är 3 UL plan, en CT, en Dynamic och en Skylane samt en Cessna 172 som ska användas för övningen flygning i stimulerat dåligt väder.

Skolchef Håkan Ahlström kontrollerar oljan på Starlane

CT:n åker iväg på första navigationsövningen medan de två sista UL planen används för landningsövningen. Vädret var inte riktigt på övningarnas sida då det just denna helg var någorlunda vindstilla och molnen låg högt. Men det blir ändå en lärorik eftermiddag.

Mörkret kommer ju fort så här års så under söndagen fick två plan sättas på navigationsövningen för att alla skulle hinna testa innan mörkret föll och helgen tog slut.

Sammanfattningsvis var kursen otroligt givande och deltagarna tyckte att det var roligt att få dela med sig och höra om andras erfarenhet samt diskutera hur lektioner borde läggas upp för bästa möjliga resultat. Lärarlyftet kommer att fortsätta nu i november för en till grupp lärare, sedan fortsätter lärarlyftet under nästa år och KSAK hoppas på att alla UL lärare vill ta del av en förhoppningsvis lika givande helg.