Nyheter
-
Nytt TMU-O gällande Atec Zephyr
KSAK Motorflygförbunds tekniske chef har utfärdat ett nytt TMU-O för flygplan av typen Atec Zephyr. Det gäller kontroll av roderlinor. Vänligen se till TMU-O 55 [...]
Läs mer » -
Info om förlängning och förnyelse av flygtillstånd
Från TC Robin Fjällström kommer här en förklarande text om vad som gäller vid förlängning av flygtillstånd för UL. Det är den första texten på [...]
Läs mer » -
Rotax motorer – Stölder i Sörmland
Tyvärr har Trosa Flygklubb blivit bestulna på två stycken Rotax motorer. För stöldanmälan vänligen anmäl stölden hos den svenska distributören för Rotax på info@lycon.se Du uppger [...]
Läs mer » -
Årsmötesprotokoll klara
Protokollen från KSAK och KSAK Motorflygförbunds årsstämmor är klara och finns publicerade tillsammans med alla andra handlingar på sidan för årsstämma 2018.
Läs mer » -
Enklare att flyga UL till Österrike
Nu har det blivit enklare att flyga ultralätt till Österrike! Tidigare har det krävts en något omständig tillståndsprocess, men från och med i år sällar [...]
Läs mer » -
DTO – Försening avseende datum för skolstart – juni 2018
Tyvärr har har EAS / TS meddelat nytt implementering/startdatum av DTO. EASA meddelade till Transportstyrelsen i måndags 20/3 att en försening är att vänta och [...]
Läs mer » -
Dataskyddsförordningen – GDPR – 1 maj 2018
Vi uppmanar att din Flygklubb följer Riksidrottsförbundets (RF) direktiv! I maj 2018 träder den nya europeiska dataskyddsförordningen i kraft vilken ger stora konsekvenser kring hur personuppgifter [...]
Läs mer » -
Dags att deklarera för er Flygklubb?
Dags att deklarera er förening? Ideella föreningar ska deklarera varje år så länge föreningen har ett organisationsnummer hos skatteverket. En ideell förening ska deklarera varje år, [...]
Läs mer » -
Årets flygare 2017 – Niklas Anderberg
Årets flygare 2017 – Niklas Anderberg Niklas Anderberg har av Kungliga Svenska Aeroklubben för år 2017 utsetts till Årets Flygare med följande motivering; Niklas har [...]
Läs mer » -
Ny Teknisk Chef utsedd
Vi kan med glädje hälsa Robin Fjellström välkommen till KSAK. Robin kommer att börja hos oss som Teknisk Chef då han efterträder Matti som går [...]
Läs mer » -
GS: Svenskt allmänflyg mår bättre än på länge!?
Nu har det gått några månader sen jag tillträdde som GS. Kan bara konstatera att Allmänflygsverige verkar må bra och har alla bästa förutsättningar för [...]
Läs mer » -
Instruktioner för underhåll av EV97 Eurostar enligt TMU-O 54
För flygplansägare berörda av tidigare utfärdade TMU-O 54 finns nu instruktion från tillverkaren om hur felet ska åtgärdas. Instruktionen finns här. Observera att reparationen ska [...]
Läs mer » -
GDPR – träder i kraft den 25 maj 2018
Din flygklubb är ansluten till Riksidrottsförbundet via KSAK-Motorflygförbund varför ni erhåller följande information avseende GDPR. Arbetet med att säkerställa att Idrottonline lever upp till kraven [...]
Läs mer » -
Årsmöte 2018 – söndag den 18 mars
Hej alla våra medlemmar! Nu är det dags att planera in årsmöte 2018. Vänligen notera att årsstämmor genomförs söndag den 18 mars på Clarion Hotel Arlanda [...]
Läs mer » -
Nu är det dags att söka Bruksflygtillstånd för 2018
Vill ni bedriva bruksflygverksamhet via KSAK Motorflygförbunds tillstånd är det dags att göra en ansökan. Det gäller som tidigare för era flygplan som används i [...]
Läs mer » -
Intensifierad dialog avseende maxvikt av UL
KSAK för dialog med Transportstyrelsen, Europeiska myndigheter och Nordiska flygorganisationer i fråga om att införa 600 kg maxvikt för UL-flygplan. Bl. a. har Hans Pålsson, [...]
Läs mer » -
Haveriundersökning av SE-VKB är påbörjad
Ett haveri inträffade strax utanför Kungsbacka söndag den 19 november. Flygplanet är en Atec Zephyr av modell 2000 C med registrering SE-VKB. KSAK kommer att [...]
Läs mer » -
Ny generalsekreterare – en presentation
Det är med glädje, ödmjukhet och tillförsikt som jag antog rollen som GS Idag har KSAK en stark plattform att stå på. Min företrädare tillsammans [...]
Läs mer » -
Radiobyte på UL – godkänt eller icke godkänt?
När kravet på 8.33 kHz radioutrustning i flygplan står för dörren är det många som vill byta utrustning i sina flygplan. Precis som mycket annat [...]
Läs mer » -
Statusrapport för DTO
Många är vi som väntar på DTO-skolan (Declared Training Organisation) och vi har länge blivit meddelade att ”det är på gång”. Nu har vi för första [...]
Läs mer »