Nyheter
-
Förtydligande från TS vad gäller TMG till motorcertifikat
Transportstyrelsen förtydligar för Segelflygare som vill ta motorcertifikat. Man behöver inte konvertera sitt SPL till ett LAPL(S), detta förtydligar nu Transportstyrelsen och lägger även ut [...]
Läs mer » -
Nytt operativt regelverk för privatflygare
2012 trädde ett nytt operativt regelverk, (EU) nr 965/2012 ikraft och kompletteras löpande. De nya EU-reglerna ska helt ersätta de nuvarande nationella reglerna och Sverige har valt en treårig [...]
Läs mer » -
Årets flygare 2015 – Johan Wiklund
KSAK utser varje år Årets Flygare. Kandidaten skall ha utmärkt sig inom flyget på något sätt antingen genom stora insatser under lång tid, uppmärksammade positiva [...]
Läs mer » -
Ny version av appen Svenska Flygfält
I måndags släpptes version 4 för Apple/IOS-enheter av Pilotshops app Svenska Flygfält. Appen har uppdaterats på en mängd olika punkter, med förbättrad funktionalitet. Till exempel [...]
Läs mer » -
Dags att rapportera flygtid!
Senast den 1 mars 2020 behöver vi klubbens flygtidsrapportering för 2019. Rapporteringsblanketten hittar du här. Har du frågor? Kontakta kansliet på info@ksak.se.
Läs mer » -
Svensk återförsäljare för Alpi Aviation
Italienska Alpi Aviation har fått återförsäljare i Sverige. Det är Tom Johansson på Tomoto Aviation som erbjuder olika modeller både inom ultralätt och normalklassat. Främst aktuell för [...]
Läs mer » -
Lyckat is-flyin på Möckeln
Älmhults flygklubb har i flera år bjudit in till ”Is-flyin” på sjön Möckeln i Småland, när vädret och isen har bjudit på rätt förutsättningar. Under [...]
Läs mer » -
Guide till LAPL-certifikat
GUIDEN UPPDATERAD 2022-06-07: Flera regeländringar som skett sedan guiden publicerades. I den här guiden informerar vi om LAPL(A). Läs det direkt i din webbläsare eller [...]
Läs mer » -
Förslag till enklare regler för flygskolor
Idag har EASA publicerat NPA 2015-20, vilken innehåller förslag till förenklade regler gällande flygskolor. Beslutet att våra svenska flygklubbar skulle tvingas skaffa ATO, vilket är [...]
Läs mer » -
Air BP börjar leverera UL91, även på fat
Sedan en tid tillbaka finns en ny leverantör av blyfritt flygbränsle, UL91, i Sverige. Det är Air BP som har påbörjat försäljning och leverans av [...]
Läs mer » -
God jul & gott nytt år från KSAK
Under helgerna är kansliet bemannat förmiddagar på vardagar. Undantag kan förekomma. KSAK vill önska alla flygare och flygintresserade en riktigt god jul och ett gott [...]
Läs mer » -
Nytt nummer av Pilot Briefing
Under förra veckan skickades nummer 3/2015 av vår medlemstidning Pilot Briefing ut till alla medlemmar. Som vanligt fullt av intressant läsning om flyg-Sverige. Har du [...]
Läs mer » -
Ny revision av UL-handboken
Nu finns en reviderad version av UL-handboken publicerad här på ksak.se.
Läs mer » -
Cape to Cape nästan framme vid målet!
Johan Wiklund, som under projektnamnet Cape to Cape flyger sin Moth från Nordkap till Kapstaden, är nästan framme vid sitt mål. Den som har följt [...]
Läs mer » -
Lättnader i underhållsregler från EASA
EASA har publicerat en broschyr i serien Flying in the EU med titeln Maintaining your aircraft – a guide for GA owners and pilots. Broschyren [...]
Läs mer » -
Nya R-områden kring kärnkraftverk
Från och med den 15 oktober 2015 har vi i Sverige R-områden kring kärnkraftverken Forsmark, Oskarshamn och Ringhals. R-områdena benäms ES R107, ES R108 och ES [...]
Läs mer » -
Eisten Nilsson har lämnat oss
Vår vän och kollega i KSAKs styrelse Eisten Nilsson har under helgen hastigt lämnat oss. Eisten var en uppskattad kollega som under många år haft [...]
Läs mer » -
Nytt försäkringsbolag för flyg
Beta Aviation Insurance är ett nytt försäkringsbolag i Danmark som försäkrar privatflyg. Egentligen är det en avknoppning av Sirius International Aviation Insurance som tidigare i [...]
Läs mer » -
Blackwing cleared for takeoff!
Årets ”snackis” i flygkretsar är svenska Blackwing som gjorde succé med sin maskin på Aero-mässan i Friedrichshafen i våras. Nu har man fått nationellt flygtillstånd [...]
Läs mer » -
Dags för Cape to Cape, del 2!
I våras påbörjade Johan Wiklund sitt drömprojekt, att i Gösta Andrées fotspår flyga från Nordkap till ”Sydkap” – Kapstaden i Sydafrika. Hans projekt heter Cape [...]
Läs mer »