Drömmen om att flyga
Ivar Seger 18 år, hade redan vid 13 års ålder bestämt sig för att han skulle bli pilot. Sedan den dagen är det precis det han har kämpat för och nu vid 18 års ålder har han ett UL-certifikat.
Ivar bodde sina fyra första år i Dubai där hans pappa arbetade som pilot på flygbolaget Emirates och hans flygintresse har funnits med honom så länge han kan minnas. De flyttade sedan tillbaka till Sverige när hans pappa bytte flygbolag.
När han var 13 år fick han följa med sin pappa i cockpit under en långflygning till New York och det var då han bestämde sig, han skulle också bli pilot.
Bygger sin egen flygsimulator
När Ivar var 15 år började han bygga på en flygsimulator av typen Boeing 737 hemma i familjens garage, ett sommarprojekt som visade sig bli ett årsprojekt. Hans tanke med simulatorn var att kunna flyga så realistiskt som möjligt utan att faktiskt flyga då han inte trodde han hade någon flygklubb lättillgänglig.
Ivar tog en spaka-själv lektion hos Norrtälje när han var 16 år, en känsla som han har svårt att sätta ord på och han kunde in släppa känslan av hur det var att få flyga på riktigt. Så hans arbete med flygsimulatorn fortsatte och intresset för flyg som han inte trodde kunde bli större bara fortsatte att växa.
Drömmen om att flyga
17 år gammal, hösten 2018 hittade Ivar flygklubben Swedish Ultraflyers i Stockholm inte alls långt ifrån hans bostad. Han kontaktade klubben och tog en provlektion med ett av klubbens UL-flygplan, en Skylane. Eftersom flygklubben låg så pass nära och han inte kunde få nog av att flyga så hoppade han på klubbens teorikurs som började veckan efter första provflygningen hos klubben.
I januari 2019 började han varva teorin med praktik och han flög så ofta han bara kunde. Han trodde att hans starka flygintresse och teoretiska kunskaper skulle göra den praktiska delen ganska enkel redan från början. Något han upptäckte inte riktigt stämde.
-Jag trodde mina första flygningar skulle gå bättre men märkte ganska snabbt att man behöver ha väldigt mycket praktisk flygerfarenhet för att bli en bra pilot, speciellt när man börjar flyga i januariväder.
I juli 2019, sex månader senare flög han sin första EK, alltså sin första flygning helt själv i flygplanet. Den tredje september 2019 flög Ivar upp för sitt UL-certifikat, och han klarade det!
Vägen till att bli pilot
Hans mål att bli kommersiell pilot är något han jobbar emot varje dag. Den självklara frågan är om hans UL-certifikat kommer att hjälpa honom mot sitt mål.
– Tyvärr är det ganska svårt att uppgradera sitt UL-cert till ett PPL som är det man behöver så min tanke med att flyga UL är mer för mitt intresses skull och självklart för att samla på mig erfarenheter. Men det hjälper mig inte rent praktiskt i vägen mot att bli kommersiell pilot mer än att mina kunskaper för flygning ökar för varje dag som går.
Han har dock sin framtid ganska klart för sig och är noga påläst om hur hans väg mot att bli en kommersiell pilot kan se ut. Efter gymnasiet kommer han söka till någon av Sveriges statliga flygskolor TFHS eller OSM. Kommer han inte in på första antagningen funderar han på att ta ett år och göra en militär grundutbildning och sedan söka igen. Hans plan B är att ta någon av världens alla flygutbildningar som man bekostar själv. För att bli pilot, det ska han vilken väg han än tar.