
Nyheter
-
Se KSAK DM-föredrag i efterhand
Nu kan du se KSAK DM-föredraget från den 19 februari 2025 där Anders Åkerberg från SAS berättar om flygsäkerhet. KSAK DM Föredrag – KSAK/Motorflygförbundet
Läs mer » -
Bra möte med Regeringskansliet!
Här följer en kort resumé från det möte som genomfördes på regeringskansliet, måndag den 10 februari 2025, med Göran (bitr. enhetschef) och Stefan, (ämnesråd på [...]
Läs mer » -
Flygbensinen av typ UL91
Flygbensinen av typ UL91 Flygbensinen av typ UL91 från och med årsskiftet levereras som rödfärgad. Det är den internationella standarden(ASTM D7547) som uppdateras.
Läs mer » -
TEM – Threat & Error Management
TEM KSAK UL seminarium 2024 Hse
Läs mer » -
Öka flygsäkerheten med ett Digitalt Luftrum!
Öka flygsäkerheten med ett Digitalt Luftrum! Vi jobbar vidare med att lobba och verka för ett mer digitalt luftrum som både ökar flygsäkerheten men också [...]
Läs mer » -
Julklapp från HDI till ultralätta luftfartygsägare
Julklapp från HDI till ultralätta luftfartygsägare Ert säkrare flygande med minskade händelser ger lägre försäkringspremier från HDI. Utifrån att vi numer har NLF med MTOM [...]
Läs mer » -
Häng med på Ungdomsflyglägret 2025 – Nu två lägerveckor
Häng med på ungdomsläger sommaren 2025 – ett minne för livet! Nästa sommar anordnar Segelflygförbundet och KSAK ytterligare ett utbildningsläger i segel och motorflyg.
Läs mer » -
KSAK-DM föredrag – Christian Rück, psykiater, professor i psykiatri vid KI, berättar om ” Välmående och hälsa, kanske inte så farligt att må dåligt?”
För en tid sedan höll han ett uppskattat föredrag på Transport-styrelsens Flygchefsmöte för att belysa viktiga frågor som flygbranschen benämner – non-technical knowledge. En timmes [...]
Läs mer » -
Möte med Bromma Flygplats och dess brukare 9/12 -24
Dagens möte med Bromma Flygplats och dess brukare – 9 december 2024 Bromma Flygplats ledning kallade till möte med brukarna. På plats deltog ca 30 [...]
Läs mer » -
Du som flyger UL; notera följande behov av en timmes repetitions-utbildning efter den 15 januari 2025
Gällande från 15 januari 2025, behöver innehavaren av ett Giltigt UL-Certifikat inom de senast föregående 24 månaderna ha genomfört en repetitionsutbildning på minst en timmes [...]
Läs mer » -
Viktig drönar-remiss att svara på innan den 17 februari 2025
KSAK anser att obemannad luftfart ska verka på samma villkor som bemannad luftfart. Svara på regeringens remiss för ”En konkurrenskraftig drönarbransch i Sverige” alternativt planka [...]
Läs mer » -
Läs oktober månads nyhetsbrev – Ute nu!
KSAK nyhetsbrev oktober 2024 Övriga nyhetsbrev
Läs mer » -
BIR är vägen tillbaka till IR!!
För några år sedan kom en något enklare väg till IR-behörighet för privatflygare än den tidigare IR -utbildningen i form av CBIR. För er som [...]
Läs mer » -
Tack för att du besökte Motorflygkonferensen 2024
Så kul att ses på Motorflygkonferensen! Du som hade möjlighet att närvara vid Motorflygkonferensen, stort tack för att du bidrog till trevlig stämning och medskick [...]
Läs mer » -
Nu gäller det, Anton Axellie uppflygningen för sitt flygcert
Följ med när Anton Axellie tar sitt efterlängtade flygcert. Anton Axellie tar sitt flygcert.
Läs mer » -
KSAK-DM föredrag – Christoffer Lantz Teoriutbildningschef, berättar om ”Aktuell flygutbildning och hur den förändrats sedan starten 1984”.
Trafikflygskolan i Ljungbyhed sorterar sedan ett tag under Lunds Universitet och har sedan starten 1984 utbildat 100-tals elever/studenter. Vi kommer att få en berättelse om [...]
Läs mer » -
KSAK:s svar på Remiss av Transportstyrelsens förslag om ändrade avgifter för 2025
KSAK har nu svarat på denna remiss. KSAK:s svar till Transportstyrelsen TSF 2024-48 – Remiss av Transportstyrelsens förslag om ändrade avgifter för 2025. Vi ber [...]
Läs mer » -
Läs septembers månads nyhetsbrev – Ute nu!
KSAK nyhetsbrev september 2024 Övriga nyhetsbrev
Läs mer » -
Skriv på för att bevara Bromma – Nedlagd infrastruktur kommer aldrig att återuppstå
OBS! Vi efterfrågar endast underskrift, ej donationer! Vi har ej bett om någon donation, så vitt vi förstår så går donationen till företaget i Tyskland, [...]
Läs mer » -
Svenska elflygplanet ska lyfta – i öken i USA
Efter sex års utvecklingsarbete har nu den första demonstratorn, ”prototypen” döpt till X1, av Heart Aerospace delvis eldrivna flygplan rullats ut från hangaren vid Säve [...]
Läs mer »