Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Framtidens flyg

Elflyg är inte längre en vision eller en långsiktig dröm. Elflyget är här och det är här för att stanna och utvecklas. 

Redan i höst landar ett elflygplan på västkusten. Det nya elflygplanet, ett Pipistrel Alpha Electro, kommer att användas och driftas i Aeroklubben i Göteborgs regi. Bland annat ska planet användas som en del av skolflygsverksamheten. Läs mer HÄR

ATO Flygskolan i Västerås satsar också på elflygplan.
60 eldrivna flygplan – det köper OSM Aviation Academy nu in. Flygskolan med bas i Västerås vill möta framtidens miljöutmaningar samtidigt som el är ett billigt drivmedel. 2021 är det tänkt att planen ska vara på plats och i bruk. Läs mer HÄR

Det finns också flertal projekt för utveckling av elflygplan i Sverige. 

KATLA
KATLA är en ny typ av svensktillverkat elflygplan som snart finns tillgänglig på marknaden. Planet kommer att säljas som en modern version av kitplan som kommer byggas på fabriken under handledning och allt kommer att ingå i priset om ca 3 miljoner kronor.

Det är ett vertikalstartande luftfartyg där vingen fungerar som en skyddande barriär och man ska kunna landa var som helst. Den är byggd för att vara så effektiv som möjlig genom effektiv vinge, den är elektrisk med 90% verkningsgrad och inga utsläpp.
KATLA är byggd för hög fart, 250 kt och är aerodynamisk med infällbara lyftpropellrar.

Läs KATLA egna presentation som presenterades på KSAK:s årstämma HÄR

KATLA hemsida hittar du HÄR 

ELISE
Namnet Elise är en akronym för ”Elektrisk Lufttransport i Sverige”. Projektet finansieras av den svenska innovationsbyrån Vinnova.

Elise bygger ett elektrisk trafikflygplan i Sverige. Det är ett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola, KTH – Kungliga Tekniska Högskolan, Linköpings universitet, Luleå tekniska universitet, Uppsala universitet, Luftfartsverket och RISE Viktoria forskningsinstitut med flygindustrin och andra aktörer.

Det flygplanskoncept de presenterat inom Eliseprojektet har plats för 10 passagerare och en räckvidd på 40 mil, och skulle därmed kunna ersätta en tredjedel av alla svenska inrikes flygresor. Det finns även ett stort uppdämt behov på mindre orter som i dag är undertrafikerade, där elflyg kan bli en del av en effektiv och klimatsmart infrastruktur.

Läs ELISE egna presentation som presenterades på KSAK:s årstämma HÄR

Heart Aerospace är sprunget ut Elise projektet och planarerar att 2025 leverera den första elektriska flyglinjen med 19 sittplatser som är certifierat för kommersiell flygning

ELISE egna hemsida hittar du HÄR

Relevanta artiklar:

Electric planes: the revolution has some snags

Publicerad: 27 maj, 2019 av Maria Winkler
Senast ändrad: 3 juli, 2019 av Maria Winkler