Hur man blir flyglärare
Funderar du på att bli flyglärare?
Som du säker vet behöver allmänflyget fler flyglärare i alla kategorier, UL, LAPL och PPL.
PPL
För PPL lärarbehörighet hänvisar vi till de ca 5 ATO skolorna i Sverige som gäller för utbildning i DTO.
LAPL
LAPL FI är ett relativt nytt begrepp, men en solklar kandidat till att få en bergfast närvaro hos flygklubbar runt om i Sverige. EASA har satt antagningskraven till samma som för den vanliga FI-utbildningen, men med enbart PPL-teori istället för CPL-teori. Detta gör att du som har ett PPL och vill involvera dig i skolning till ett LAPL kan få en FI-behörighet som ger dig rätten att grundskola en blivande pilot från grunden, hela vägen till ett LAPL ”skill test”.
Har du 200 timmar totaltid, 150 timmar PIC och 5 timmar SEP under de senaste sex månaderna, så är du välkommen att söka utbildningen hos respektive LAPL flygskola. Antagningsförfarandet består oftast av en diagonostisk flygning och ett teoretiskt prov där vi kräver att teorikunskaperna ska hålla en jämn och rimlig nivå.
Den praktiska skolningen sker med Flyginstruktion (FIN) i fokus. Utbildningens längd varierar mellan tre till sex månader, beroende på flyglärarelevens tillgänglighet.
UL
Är du intresserad av att bli UL flyginstruktör vänligen kontakta vår skolchef, Christer Harju, på 070 305 74 00.
Har du frågor på ovan vänligen kontakta, Christer Harju, på 070 305 74 00.