Kostnadseffektiv uppgradering av SE-KMO
Stockholm Flygklubb uppdaterade sin Archer på ett effektivt och billigt sätt
Stockholm Flygklubb berättar om sin uppdaterade Archer, på effektivt och billigt sätt.
Stockholms Flygklubb har en PA 28 baserad hos Grafair på Bromma, och naturligtvis vill man hålla den i modernt IFR skick. Men hur kan man göra detta till en rimlig kostnad?
Historien om SE-KMO´s uppgradering är som följer:
Stockholms Flygklubb började moderniseringsresan när kursgyrot gick sönder 2018. Det var inte så mycket dyrare att installera en G5:a jämfört med kostnaden för ett reparerat/nytt kursgyro. Och vi fick ju massor med mer och bättre funktionalitet med G5 jämfört med det vakuumdrivna kursgyrot, inte minst en backup panel med batteribackup samt HSI.
Kostnaden för G5 inklusive moms och installation var ca 90 000 kr, och där ingick även installation av GPS antenn.
2021 så tillsatte Stockholms Flygklubb en grupp av medlemmar som åtog sig att studera en möjlig uppgradering till en ny flygmaskin alternativt renovering av befintlig. Ett av kraven var att den skulle vara godkänd för instrumentflyg som även klarar GPS baserad PBN och LPV- inflygningar. Flera maskiner utvärderades, även diesel/jetA1 drivna. Man fann att en uppgradering av klubbens PA28-181 var alternativet där man fick mest värde för pengarna (priset på PA 28:or var dessutom på väg upp så inte så dumt att behålla), det gick nämligen alldeles utmärkt att byta ut en av radioapparaterna mot en GNC355A som är 2 moduler hög, precis som den gamla 25KHz radion. GNC355A innehåller en touchscreen moving map färgdisplay, en COM radio, samt alla databaser och funktionalitet för PBN och LPV inflygningar. Den andra radion som satt i maskinen sen tidigare var en COM/NAV 8.33 med ILS.
Det ingick även en uppgradering av själva GPS antennen, men all ledningsdragning gick att återanvända från G5:ans GPS antenninstallation.
Kostnad för GNC355A var ca 140 000 kr inklusive installation och moms.
Användarmiljön i cockpit är mycket smidig samt enkel att hantera:
- Det är på G5 menyn man väljer om G5 ska visa info från GPS eller NAV från 8.33 radion, tex HSI med kurs från GPS eller ILS/VOR från radion
- GNC355A synkar via bluetooth med tex Ipad (fungerar med flera program men Kurt använder Garmin Pilot) så färdplanen enkelt kan laddas/uppdateras åt det håll man önskar
- Den ”gamla” 2-axlade autopiloten styrs från headingbuggen på G5:an och det fungerar utmärkt. Men visst vore det fint med en ny 3-axlad autopilot som dessutom kan ta styrdata direkt från GPS:en, inklusive approacher, holdings, etc.
- Är man van med IFR/VFR charts så har man ofta en Ipad med sig, Kurt har sin monterad med ett RAMMOUNT (https://rammount.com/collections/tablet-mounts-holders/products/ram-hol-ap31u#) på styrspaken
- Har man en Ipad så matas den även av GPS signalen från GNC355A, vilket är en mycket bättre signal
- Kombinationen av GNC355A, G5, autopilot samt Ipad ger en mycket behaglig IFR miljö där Ipad förutom större display även tillför möjligheten att få in overlay väderradar via wifi/mobil
Med relativt små investeringar har SE-KMO blivit en modern IFR maskin som är ett nöje att flyga. Stockholms Flygklubb har nu även samarbete med eFlight ATO i Trollhättan och erbjuder via dem nu IFR skolning på SE-KMO, inklusive i-teori digitalt samt på plats i Stockholm ett par ggr. Och som klubben själva säger: Det vore ju synd att inte kunna använda dessa fina instrument för att höja flygsäkerheten samt minska påverkan av sämre väder!
Har du frågor vänligen kontakta Kurt Sillen kurt.sillen@telia.com eller någon annan person i Stockholms Flygklubbs styrelse Stockholms Flygklubb – Affärsflygpoolen i Stockholm.