

Bra möte med Regeringskansliet!
Här följer en kort resumé från det möte som genomfördes på regeringskansliet, måndag den 10 februari 2025, med Göran (bitr. enhetschef) och Stefan, (ämnesråd på transportinfrastruktur) för bevarande av vår infrastruktur, flygplatser, luftrum och drivmedel.
Budskapet gick fram om akut behov av att bevara vår infrastruktur, nedlagd infrastruktur kommer aldrig att återuppstå! Vi efterfrågade behov av ökat tryck på myndigheterna Transportstyrelsen och Luftfartsverket för att kunna upprätthålla rätt flygsäkerhet samt behovet av att regering behöver ta större ansvar för helheten av all luftfart som ett av fyra transportslag. Det är omöjligt för en kommun/mindre flygplats att kunna bära sina kostnader varför staten behöver ta mer ansvar och tillsätta ytterligare medel och resurser. För att upprätthålla vår infrastruktur räcker det inte med 10 stycken statliga flygplatser.
Vi lyfte samtliga luftfartens nyckeltal med jämförelse över tid för att belysa den starkt vikande trenden för all luftfart, inte bara allmänflyget. KSAK och Svenska Flygutbildarföreningen bedömer att, om inte regering med infrastrukturdepartementet får myndigheterna (TS/LFV) att snabbt motverka den negativa trenden, kommer momentum för allt flyg förmodligen vara så pass lågt att vi ser en sannolikt hög risk för ”nedlagt” flyg om ca 10-15 år (inkluderande regionalt/inrikesflyg och mer eller mindre allt internationellt flyg som förmodas flyga mer än till/från Köpenhamn).
Vi diskuterade allmänt om behovet av att bibehålla samtliga Sveriges ca 250 flygplatser och pläderade specifikt för Säve-, Skövde-, Gävle- och Bromma flygplatser. Samtliga luftfartskategorier togs upp i vikande nyckeltal, utbildningen av piloter (CPL/PPL/IUL), minskat antal certifikat, -luftfartyg, -flygtid, -inrikes resenärer, svårigheter för blåljusflyget och civilhjälpflyget (KSAK/FFK) att utföra uppdrag etc.
Båda tjänstemännen ställde bra frågor och återkopplade på ett mycket relevant sätt. Som bekant kan tjänstemännen vart fjärde år få nya riktlinjer vid regeringsskifte. Just nu är Andreas Carlson, bostads- och infrastrukturministern, mycket proaktiv för allt flyg.
Vi bedömer att vårt budskap om realistisk hotbild med relevanta argument för att bibehålla infrastrukturen och utmålad framtidsbild gick fram då de båda tjänstemännen gav gehör därefter.
Vår strategi i samtliga myndighetskontakter för att bevara allt allmänflyg, är att plädera och belysa nu rådande situation och den framtida hotbilden, med internationella- och nationella faktorer, inkluderande behov av ett fullgott nätverk för att kunna landa säkert genom att behålla samtliga ca 250 flygplatser. Detta för att kunna bevara allmänflyget, den nationella och lokala infrastruktur.
På plats Lars Sveding (Ordförande i Svenska Flygutbildarföreningen och ledamot i KSAK-DM) och
Lars-Christer Andersson (Generalsekreterare KSAK).