DTO är klubbat och klart!

Publicerad: 22 augusti, 2018 av Lars-Christer Andersson

Sommarlovet är över, dags att börja pilotskolan!

Häromdagen publicerade EU de nya reglerna för DTO, den nya förordningen heter 2018/1119 och kan hittas HÄR i EUs officiella tidning.

Som brukligt är med EU-regler så träder reglerna i kraft först 20 dagar efter att de publicerats. Det innebär att vi kan börja flyga i våra DTOn från och med måndagen den 3 september, men ni kan redan idag skapa era deklarationer och ta en titt på dokumentationen.

Vi har nu också provkört funktionen på hemsidan och den fungerar bra så välkommen in för att deklarera! Du ansöker HÄR

Några snabba frågor och svar:

  • Vi skolar idag i ett RF, när måste vi senast byta till DTO?
    • Ni kan fortsätta till den 7e april 2019 med ert RF innan ni måste byta till DTO(eller ATO)
  • Vad gör vi med vårt RF när vi ska byta till DTO?
    • I samband med att ni mailar in deklarationen för DTO så skriver ni också att ni avser att avsluta ert nuvarande skoltillstånd, det ska göras av den som är utbildningsansvarig i RF
  • Bör vi bli DTO nu direkt trots att vi kan köra vidare med RF?
    • Såvida ni inte avser att ta in nya flygplanstyper eller andra utbildningar/kurser i er skola så kan ni köra vidare med RF till april om ni vill, men det bästa är kanske att göra skiftet tidigare så det blir av i god tid
  • Vad händer med de aktiva elever som vi har idag?
    • Dokumentation för DTO är mer eller mindre samma som för RF så ni kan ha kvar samma “elevmappar” och fortsätta med dem, troligtvis kommer ni att fortsätta i samma PEXO-system också
  • Vi använder inte myWeblog, hur ska vi göra?
    • Om ni inte vill använda myWeblog så behöver ni hitta ett annat system för att sköta era händelserapporter. Eftersom de flesta flygskolor redan idag använder myWeblog har vi rekommenderat deras rapporteringssystem som heter IRS och finns hos användarna redan idag. Ni behöver också utforma en ny säkerhetspolicy och klistra in i dokumentationen.
  • Fler frågor?

Vänliga hälsningar från kansliet

Lars-Christer Andersson

Kontakt

Besöksadress

Gustavslundsvägen 137, 5tr i Alvik

Postadress

Gustavslundsvägen 137, 5tr
SE-167 51  Bromma

Telefon: 08-764 60 90

E-post: info@ksak.se
(både till KSAK och M-KSAK)

Bankgiro

KSAK 724-9196
M-KSAK 5814-2654

Plusgiro

KSAK 5 55 70-6
M-KSAK 645 88 11-4

 


Login för KSAK/M

Outlook
Sharepoint

Login Besiktningsman