Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

600 kg – Ny grundförordning för EASA antagen av EU-parlamentet!

Publicerad: 13 juni, 2018 av Lars-Christer Andersson

Den 12/6 röstade EU-parlamentet, med stor majoritet för, igenom förslaget till ny grundförordning för EASA! Det är på många sätt en stor händelse, grundförordningen revideras med cirka 10 års mellanrum och mycket arbete ligger bakom de förändringar som snart träder i kraft. En svensk version av antagen text, som ännu inte är lag, först ska ministerrådet godkänna förordningen, finns att läsa här.

Detta innebär förstås en hel del nyheter, vissa bra och andra kanske mindre bra. Reglementet som nu är antaget (efter att ministerrådet ger sitt godkännande, förhoppningsvis under sommaren) har haft som ett av många delmål att minska regelbördan för allmänflyget, helt i linje med EASAs GA Roadmap.

För UL-piloter innebär grundförordningen en efterlängtad öppning till ökade vikt- och fartgränser. Reglerna i Bilaga I, det som tidigare kallades Bilaga/Annex II, är i stort oförändrade, men det finns nu en möjlighet att nationellt undanta 2-sitsiga, icke EASA-certifierade flygplan upp till 600 kg (650 kg för sjöflygplan) och med stallfart upp till 45 knop, från EUs regler.

Vad betyder detta?

Detta betyder att KSAK Motorflygförbund nu kan börja arbeta tillsammans med Transportstyrelsen för att anpassa vårt nationella regelverk för UL, så att vi på sikt får möjlighet att flyga säkrare flygplan. Detta arbete påbörjas direkt när den nya grundförordningen har trätt i kraft.

Vad betyder inte detta?

Att EASAs regelverk ändras betyder inte att de UL-flygplan vi har idag automatiskt får börja flyga lastade på något annat sätt än vad den i Sverige godkända flyghandboken säger. Det cirkulerar många rykten och egna uppfattningar om detta. KSAK Motorflygförbund sätter flygsäkerheten främst och vi vill vara mycket tydliga med att fastän dagens nyheter är goda, förändras ingenting för våra idag flygande UL-flygplan.

KSAK Motorflygförbund kommer att göra allt vi kan för att svenska piloter ska få så mycket nytta som möjligt av dessa nya regler. Vi kommer löpande att publicera information på vår webbplats ksak.se, i sociala medier, vår tidning Pilot Briefing och via e-post. Du är varmt välkommen att höra av dig till oss med dina frågor, funderingar och synpunkter.

Hälsningar från

Hans Pålsson, förbundsordförande KSAK och KSAK Motorflygförbundet

Vid frågor kontakta Veli-Matti Sorvari, veli-matti@ksak.se  eller 072-7124646 eller Hans på hans.palsson@ksak.se.