Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Nathalie 24 år, brandflög över 100 timmar på tre veckor

Publicerad: 31 juli, 2019 av Maria Winkler

Nathalie Persson 24 år, arbetar till vardags som flygtekniker och sin fritid tillägnar hon med att flyga gamla militärplan. Hennes dröm är att få flyga flyguppvisningar med veteranflygplan och just gamla militärflygmaskiner.

Ett intresse för andra världskriget ledde till ett flygintresse, att läsa och höra om alla militärflygplan gjorde att tonåringen Nathalie ville bli flygtekniker. Hon är uppvuxen i Boden och i Luleå inte långt där ifrån finns en yrkesutbildning för att bli helikoptertekniker. Att Nathalie hittat rätt kände hon direkt, hon älskade sin utbildning och fick direkt jobb på F21. Där fick hon arbeta med tungt underhåll av JAS Gripen. Med tungt underhåll menas det att man bland annat plockar ner allt till grunden och gör alla kontroller från scratch. Även här trivdes hon som fågeln i himlen och där fick hon även kontakt med kollegor som hade flygcertifikat.

Nathalie var inte sen att börja sin resa mot ett PPL, så fort tryggheten i arbetet fanns där och ekonomin var stabil så började hon plugga för att ta sitt certifikat. Det bästa med utbildningstiden var för henne att hela tiden se sina förbättringar och nio månader efter utbildningsstart hade hon sitt certifikat i handen.

Flygklubben blev hennes centrala punkt

När väl certifikatet fanns där så var det bara att börja flyga och här befann vi oss mitt i sommaren av 2018, en av de största brandsäsongerna på länge. Hon är medlem i Luleå-Boden Flygklubb och tillsammans med många av de andra medlemmarna tillbringade hon hela semestern med att brandflyga. Tre veckor efter hon tagit sitt certifikat hade hon flugit över 100 timmar och upptäck ett flertal bränder.

Att brandflyga är en samhällsinsats som inte lyfts fram så mycket förrän just sommaren 2018 då det visade sig vara en avgörande pusselbit för Sveriges räddningstjänst. Nathalie berättar

– Det räckte med att lyfta så såg man bränder överallt, och man tänker vad hade hänt om vi inte var där och rapporterade om dessa bränder som låg så avskilt att inga vägar ledde dit. Det spred sig ju så fort.

Hon i stort sett bodde på Flygklubben den sommaren och människorna på klubben kom att betyda så mycket för henne. Luleå-Boden har runt 55 medlemmar och är en klubb med en hel del unga medlemmar som engagerar sig i både styrelsen och klubbens utveckling. Nathalie är en av dessa. Men utöver sitt engagemang i flygklubben är Nathalie internt känd för att oftast flyga F21:s SAAB Safir på sin fritid.

Nathalies framtid innehåller flyg, och ännu mer flyg

Under våren 2019 var det dock dags att lämna Norrland och sitt arbeta på F21. Nathalie flyttade till Linköping för att börja arbeta som flygtekniker på SAAB. Hon arbetar som flygtekniker, på flygutprovningen av Gripen E. Och även i Linköping hittade hon sitt sätt att fördriva fritiden med flyg. Det finns nämligen en personalflygklubb i Linköping,  MVFK – Malmens Veteranflygklubb, där hon får flyga en Bulldog (SK 61).

Men Nathalie har många drömmar hon vill uppnå och de flesta involverar självklart flyg. 2019 fick hon Bertil Flormans Stipendiet från Flygsportförbundet och för dom pengarna vill hon ta en kurs i avancerad flygning. Detta som ett steg för att nå sin dröm om att få flyga flyguppvisningar med veteranflygplan och just gamla militärflygmaskiner. Ett annat mål hon har är att bygga sin egen flygmaskin.

Så med nytt arbete i en ny stad ganska långt från sina gamla trakter fick Nathalie frågan om hon nu kommer sluta i Luleå-Boden Flygklubb.

– Jag kommer vara kvar i min flygklubb, har varit där under sommaren (2019) och fortsatt flyga brandflyg. Jag har fått vänner för livet det är de som finns där och stöttar mig. Den klubben betyder så mycket