Konvertera från PPL(A) till LAPL(A) – Såhär gör du!

Publicerad: 24 mars, 2020 av Niklas Larsson

Många PPL(A)-innehavare har nog alltid sett LAPL(A) som ett halvdant certifikat som begränsar flygandet. Men faktum är att den stora massa skulle klara sig lika bra, eller bättre, med ett LAPL.

Om du svarar NEJ på de här frågorna så bör du överväga ett LAPL(A) istället:

  • Flyger du flygplan som väger mer än 2000 kg?
  • Flyger du regelbundet utanför EU/EASA?
  • Flyger du med fler än tre passagerare?
  • Flyger du flermotoriga flygplan?
  • Flyger du med turbinmotor?
  • Flyger du IFR?

Numera kan man flyga mörker, sjöflyg, segelbogsering och aerobatic med ett LAPL(A). Du som är över 50 år måste göra klass 2-undersökningen varje år, med ett LAPL räcker det med varannat år, lägg de pengarna på en flygtimme istället! Det finns fler lättnader på den medicinska sidan att ta del av men det är svårt att göra en jämförelse och mycket är case-by-case, därför är det bara att man kollar upp själv om man skulle få problem med sitt klass 2-medical.
En annan fördel är att ett LAPL är enklare att hålla vid liv. Du kan flyga dina 12 timmar under 24 månader istället för de sista 12 som gäller för PPL. Du kan numera även tillgodoräkna dig flygtid från UL för att hålla liv i ditt flygcertifikat. Fantastiskt! Eller hur?

Men hur blir det med FFK då?
Du kan absolut hålla på med FFK. Haken är dock att du behöver ha ett medical klass 2 vilket tar bort en av fördelarna med LAPL.

Så hur gör man då för att byta?
Det är enkelt! Först och främst, se till att ha en giltig behörighet på ditt PPL. Det kan vara SEP(land), SEP(sea) eller TMG. Sedan laddar du ner den här blanketten från Transportstyrelsens hemsida: Blankett L1663 – Ansökan om utfärdande av certifikat enligt DEL-FCL

  1. Klicka i LAPL(A)
  2. Fyll i dina uppgifter
  3. Bifoga kopia på ditt nuvarande certifikat med giltig behörighet
  4. Skriv under, skanna och skicka till certifikat.w3d3@transportstyrelsen.se

Inom 2-3 veckor bör du få ett nytt certifikat på posten. Ditt medical är redan giltigt för LAPL så du kontrollerar bara giltigheten på den raden. Ut och flyg!

Vad gör jag om jag ångrar mig?
Teorin för ett LAPL, PPL, eller CPL gäller för alltid. Det betyder att om du vill återgå till ditt PPL igen så gör du samma procedur fast väljer PPL(A).
Svårare än så är det inte!

 

Har du fler frågor om LAPL(A) eller certifikat i övrigt? Maila oss gärna på info@ksak.se.