Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Blyat eller blyfritt – Vad ska man tanka?

Publicerad: 19 april, 2020 av Niklas Larsson

Vissa flygklubbar tillhandahåller 100LL, andra blyfri 91 och vissa har både och. Så vad kan och bör vi egentligen tanka i våra flygplan?

Flera anledningar talar för att vi egentligen vill tanka blyfri 91-oktanigt bränsle:

  • Billigare eftersom skatten är lägre, när detta skrivs skiljer det nästan en hel krona i skatt per liter.
  • Bättre för miljön och för dig som tankar att undvika bly.
  • Ofta bättre för våra motorer om de är gjorda för blyfritt, Lycoming har t.ex. gått ut med information om att man kan göra oljebyte mer sällan om man flyger med blyfritt. Se Lycoming Service Letter SL270.

Hur vet jag vilka flygplan som jag kan tanka med blyfritt? Här kommer en beskrivning över hur ni kan göra den här ”konverteringen” med hjälp av regelverken som finns till hands.

POH/AFM

Börja med att kolla i flyghandboken under kapitlet Limitations, där hittar du oftast Minimum Grade.

Väldigt ofta kommer du att hitta att 100LL är minimum här. Det behöver dock inte betyda att det är kört, bara att vi behöver göra lite mer detektivarbete.

EASA Standard Changes and Repairs

Istället för att behöva gå in i en egen certifieringsprocess för att få fram ett STC till sitt flygplan så har EASA sedan några år tillbaka infört en väsentligt förenklad procedur för vissa ändringar. Bland dessa hittar man också möjligheten att flyga på blyfri flygbensin. I CS-STAN Standard Changes and Repairs hittar man både Hjelmcos 91/96 och AirBPs UL91. I dokumentet finns relativt tydliga instruktioner för hur man går till väga och vad man ska tänka på. Bra att veta är också att ägaren får göra detta själv och behöver inte anlita tekniker, även om det kan vara klokt att få stöd därifrån.

I det här exemplet har vi valt att titta på en PA28 med en Lycoming O-320-D3G som vill tanka AirBPs UL91 men processen är exakt likadan om man vill börja använda Hjelmcos 91/96 istället.

Under CS-SC202b i CS-STAN Issue 3(välj den senaste utgåvan) hittar vi det vi söker: USE OF AVIATION GASOLINE (AVGAS) UL 91
Punkt 3 visar under vilka villkor vi får göra den här ändringen:

  • the engine installed on the aircraft is approved for use of unleaded Avgas UL 91 and the aircraft is already
    approved for operation with conventional Avgas (according to ASTM D910[Red anm: 100LL återfinns här], Def Stan 91-90, Mil-G-5572,
    GOST1012-72 or equivalent) or Mogas; or
  • the engine as well as the aircraft are approved for operation with Avgas Grade 8010; or
  • the engine as well as the aircraft are approved for operation with Mogas RON95 (MON 85) in accordance
    with standard EN 228;
    Av dessa tre uppfyller vi det översta och eftersom det står ”or”(eller) mellan varje så räcker det att uppfylla just en av dem. Till vår hjälp har Lycoming publicerat Service Instruction 1070AA Specified Fuels som visar tydligt vilka bränslen man får använda i respektive motor. Med Conventional Avgas menar man i det här fallet bl.a. Avgas 100LL som är både ASTM D910 och DEF-STAN 91-90.

    Här kan vi se att vår motor av model O-320 och beteckning som börjar på -D kan flygas med både Hjelmcos 91/96 och UL91 från AirBP. Då är det villkoret uppfyllt!

Det finns två till villkor som vi också behöver följa:

  • the installed engine has not been modified and meets the specifications of the original engine Type Certificate; and
    Här kan det vara en bra idé att prata med din CAMO eller tekniker men det är ganska ovanligt att motorn är modifierad på ett sådant sätt.
  • placards are installed/amended as needed to allow the use of the approved fuels.
    Ofta har din bränsleleverantör klistermärken som du kan sätta vid varje tanklock, kontakta dem för att beställa.

Enligt punkt 5 i CS-STAN måste du också skapa ett tillägg som du sätter in under Supplements i flyghandboken. Prata med din tekniker om du är osäker.

Punkt 6 beskriver vem som får skriva i loggboken efter utfört arbete, i det här fallet får ni som flygplansägare skriva i flygplanets loggbok på de gula sidorna. Kom ihåg att göra en tydlig referens till CS-STAN och Lycomings instruktion.

Källor:
CS-STAN Issue 3
Lycoming Service Instruction – SI1070AA Specified Fuels
Lycoming Service Letter – SL270 Extended Maintenance Intervals for Engines Operated on Unleaded Fuels