Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Fullt upp för brandflyget i värmen

Publicerad: 15 juni, 2023 av Ann Swedberg

Foto: Helena Karlsson

Piloten Lennart Johansson började sin flygbana i Sunne och har varit pilot åt SAS under sin karriär. Nu är han tillbaka i Värmland och spanar efter brandrök på hög höjd i ett betydligt mindre plan.

En påfylld vattenflaska och ett samtal till SOS Örebro så är de iväg.

Värmlands flygklubb har haft full styrka igång sedan mitten av maj – anledningen är det torra och varma vädret och uppdraget att spana efter bränder från luften kan vara avgörande.

Det lyser illrött i väderkalendern hos flygsamordnaren Anders Magnusson. Det betyder stor brandrisk och ett jagande för att bemanna alla flygpass varje dag så länge värmen och bristen på regn håller i sig.

– Vi har cirka 20 piloter och 10 spanare att kontakta och kör från förmiddag till kväll varje dag i olika rutter över Värmland. Två har jour varje vecka så behöver vi två till varje dag som anmäler sig frivilligt – annars får jag ringa runt.

Foto: Helena Karlsson

Dagens spanare är piloten Fredrik Andersson. De turas om att ratta spakarna och att spana och rapportera om de upptäcker rök eller brand.

Värmlands flygklubb har återigen fått jobbet att spana efter bränder från luften i sommar, på uppdrag av länsstyrelsen som fått uppdraget av MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Viktigt uppdrag

Och det är ett viktigt uppdrag de har. Det blir pengar in till flygklubben, men piloterna och spanarna jobbar ideellt. En del är pensionerade trafikpiloter och andra hobbypiloter som ska göra det parallellt med sina lönejobb.

– Vi har hittat 3–4 bränder i år hittills och ytterligare 3–4 kända bränder där vi stannat kvar och kommunicerat med SOS.

Foto: Helena Karlsson

Piloten Anders Magnusson är flygsamordnare för Värmlands flygklubb under brandspaningsuppdragen.

– Vi kan göra en ofantlig skillnad. Upptäcker vi en brand tidigt i de stora skogsområdena i norra Värmland så har räddningstjänsten en mycket större chans att begränsa och släcka den. Vi stannar kvar och meddelar positionen löpande och kan se var det finns dammar eller sjöar att hämta vatten ifrån.

Foto: Helena Karlsson

Två plan är i luften stora delar av dagen varje dag för att spana efter bränder.

Innan varje tur så meddelar piloten SOS alarm i Örebro när de ger sig av och när de landat igen. SOS är sambandscentralen mellan dem och räddningstjänsten i räddningsregion Bergslagen.

Torrt som fnöske

NWT hänger på den södra turen ut över Jäverön–Svanskog–Årjäng–Arvika och tillbaka till Karlstad som tar en och en halv timme. Plötsligt viker planet av från den planerade rutten.

Foto: Screenshot

När planet avviker från rutten kontaktar Anders Magnusson teamet och får veta att de undersöker en misstänkt brand.

– Vi såg en rökpelare över Säffle som vi åkte för att undersöka. Det visade sig vara bönders aktivitet på en åker som rörde upp damm som en pelare. Så falskt alarm den gången, säger piloten Lennart Johansson.

Nu längtar de, liksom bönderna, efter ett ihållande dagsregn så de får lite vila.

– Torkan kom så tidigt i år och jag är riktigt orolig. Det är torrt som fnöske i skogen och en åskskur gör ingen skillnad, det rinner bara av. Jag tycker det är otäckt när det blir så här. Det räcker med en gnistbildning från en röjsåg så kan det ta sig. Och vi kommer säkert få se bränder längs rälsen efter tåg som de 2018, säger Anders Magnusson.