Kungliga Svenska Aeroklubben

KSAK Motorflygförbundet
Stäng
Logga in

Kommande AD för PA28 – Bäst att göra den innan den blir tvingande?

Publicerad: 18 februari, 2021 av Niklas Larsson

Ända sedan den tragiska olyckan 2018 där en PA28 Arrow tappade vingen har man kunnat ana att luftvärdighetsdirektiv har varit på väg att drabba världens PA28-flotta. Anledningen till olyckan var utmattningssprickor i vinginfästningen och något som vi förstår måste adresseras. För ett knappt år sedan publicerade Piper Service Bulletin 1345 som ofta är första steget i en process om vad som blir ett luftvärdighetsdirektiv.

På andra sidan Atlanten har det sedan varit mycket snack om hur och när den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA ska agera. Deras respons blev AD 2020-26-16. En omfattande AD som i princip berör alla hela flottan, inte bara typen Arrow som råkade ut för olyckan. Direktivet gäller från den 16 februari 2021 och inspektion ska vara utförd inom 30 dagar. Arbetet innebär att man gör en så kallad NDT-inspektion(Non-Destructive Testing) vid vingroten för att upptäcka sprickor som kan tyda på att det här är ett större problem än på den Arrowen som förolyckades.

Men, amerikanska luftvärdighetsdirektiv gäller inte rakt av inom EASA’s medlemsstater vilket gör att vi ännu inte berörs av den här i Sverige. EASA kan välja att ”adoptera” den rakt av eller skriva om den och utfärda den i egen version. I det här fallet har EASA valt att inte adoptera den eftersom man ansåg att sättet att räkna ut vilka flygplan som berördes inte var praktiskt tillämpbart här i Europa. Såhär skriver de:

That AD requires calculating the factored service hours for each main wing spar to determine when inspection is required, a one-time inspection of the inner surface of the two lower outboard bolt holes on each lower main wing spar to detect cracks, and, depending on findings, replacing the cracked main wing spar.
Although EASA agrees with the need for inspection, EASA cannot apply a method of ‘factoring’ hours to determine when an inspection is required, as it could not be applied to flight hours as recorded for aircraft under EU regulation. For the reason described above, EASA has decided not to adopt FAA AD 2020-26-16.
However, EASA plans to issue a Proposed AD to address the safety risk addressed by FAA AD 2020-26-16 for aeroplanes operating under EU regulation.

Det kan vara värt att fundera på vad detta innebär för oss. Den är ännu inte obligatorisk men det är högst troligt att EASA kommer att utfärda en liknande men något omskriven. Det kan därmed finnas en fördel med att göra den här redan nu. För hur kommer din flygklubb påverkas om EASA publicerar sin AD under sommaren när ni vill flyga så mycket som möjligt och verkstäderna har semester? Food for thought som man säger…
I skrivande stund känner jag till två klubbar som utfört jobbet och det kostade ca 15 000 kr.

Du hittar alla europeiska luftvärdighetsdirektiv i EASA’s verktyg här: https://ad.easa.europa.eu/

Dokumenten som PDF:
FAA 2020-26-16
EASA_AD_US-2020-26-16_1
EASA_AD_US-2020-26-16_2

Av: Niklas Larsson, Ledamot KSAK/KSAK-M Styrelse

Publicerat av KSAK 20 januari 2021

Till er flygklubbar som har en Piper PA-28 eller en Piper PA-32:a – ny AD från FAA

📸 Jesper Gaarde

Här kommer information om en ny FAA AD gällande Piper PA28 och Piper PA32. FAA har gett ut en AD med anledning av ett vingbrott som skett i luften. I detta fall behöver flygplansägaren eller CAMO säkerställa att vingbalksinspektion utförs av behörig senast 30 dagar efter den 16 februari 2021, dvs 16 mars 2021. Er tekniker kommer att behöva tillgång till service bulletiner från Piper.

Mer information finner ni på; Federal Register :: Airworthiness Directives; Piper Aircraft, Inc. Airplanes eller FAA Publishes AD on Corrosion For Many PA-28 and PA-32 Aircraft | Flying (flyingmag.com)