Flyg & miljö
Miljöproblematiken har under senare tid utvecklats från att ha varit enbart lokala problem knutna till flyglatser till att i hög grad gälla miljöpåverkan genom utsläpp. Allmänflyget är en del av den problematiken vare sig vi vill eller inte även om vi anser att vår andel är försumbar. I vissa avseenden kan vi heller inte hävda att den är försumbar. KSAK och M-KSAK måste därför engagera sig i miljöfrågorna både sett från ett natioinellt och ett lokalt perspektiv.
Vision och mål gällande miljö
Vision
Motor- och eller elektriskt drivet privatflyg skall uppfattas som miljömässigt hänsynsfullt och i största utsträckning även miljövänligt. Satsningar inom miljön skall ge positiva vinster.
Mål
Flygverksamheten inom vårt ansvarsområde skall påverkas till att bidra till minsta möjliga miljöpåverkan.
Delmål
Användning av bly i drivmedel skall minska för att på sikt upphöra.
- Stötta nya luftfartygskonstruktioner och drivlinor som elektriskt- och vätgasdrivna flygplansmotorer
- Utsläppen av CO2 skall minskas genom minskad bränsleförbrukning per flygtimme.
- Verksamheten skall efterhand genomföras med bränsle-/energisnålare flygplan.
- Förändringarna enligt ovan skall minska flygtimpriset och medge ökat flygtidsuttag.
- Störningar genom buller skall minska kontinuerligt.
Fakta
Länken nedan går till en faktaredovisning gällande miljön sett ur allmänflygets och KSAK:s synvinkel. Underlaget lämpar sig för flygklubbar som ett underlag i debatter och i redovisningar där miljöfrågor har betydelse. Underlaget kan också ses som en allmän kunskapsbank gällande ett område där det råder stor okunskap och missuppfattningar.